W tym jakże skondensowanym wpisie chciałbym przeprowadzić Cię przez proces założenia własnej marki odzieżowej.
Cały proces pokazany w czytelny sposób – w 10 krokach. Każdy krok jest bardzo ważny, aby zacząć.
Dlatego przeczytaj, pomyśl i zacznij już dziś pracę nad swoją marką odzieżową!
Na końcu pobierzesz tabelę, która pozwoli Ci natychmiast zacząć pracę nad Twoją marką.
Zaczynamy!
10 kroków, które pozwoli Ci założyć własną markę odzieżową:
- Ustal koncepcję marki i zdefiniuj personę zakupową oraz wymyśl świetną nazwę.
- Określ tożsamość, misję, a tym samym przekaz Twojej marki odzieżowej.
- Wybierz, z jakich materiałów będziesz produkować ubrania.
- Kup próbki materiałów, znajdź szwalnię i wykonaj po 1 sztuce z modelu.
- Zrób zdjęcia Twoich produktów.
- Stwórz własny sklep internetowy.
- Określ, jak będziesz etykietować, pakować i wysyłać Twoje produkty.
- Przyjmij odpowiednią postawę do obsługi klienta.
- Określ swój proces sprzedaży.
- Stwórz social media Twojej marki odzieżowej.
Krok 1 – Ustal koncepcję marki i zdefiniuj personę zakupową oraz wymyśl świetną nazwę.
Uwaga!
To jest bardzo ważne, jak nie najważniejszy etap rozpoczęcia pracy nad Twoją marką odzieżową. Jak zrobisz to dobrze, to później będzie Ci tylko łatwiej.
Określenie Twojej koncepcji i persony zakupowej będzie potrzebne Ci podczas kolejnych etapów rozpoczęcia tej działalności. Teraz przez chwilę musisz się skupić, aby to wypracować, ale później będzie Ci to „siedziało” w podświadomości. Koncepcją i personą będziesz definiować swoje kolejne działania – produktowe, promocyjne, mailingowe – absolutnie każde!
Bo nie ma nic ważniejszego niż to, aby Twoje produkty się SPRZEDAWAŁY!
Możesz się z tego śmiać, że jest to jakiś bełkot mówców motywacyjnych. Ale nie, nie jest. Uwierz mi, że gdy poprowadzisz sprzedaż 2-3 miesiące i w trakcie tej sprzedaży obsłużysz grono klientów to będziesz w stanie bez zająknięcia opisać konkretnie Twojego klienta. Będziesz w stanie powiedzieć, ile zarabia, gdzie pracuje, jakie ma wykształcenie, czym się interesuje, jakie lubi inne marki odzieżowe.
A skąd będziesz to wiedzieć? Kiedy będziesz z nimi rozmawiać, klienci będą zawali Ci pytania, a także vice versa, Ty także będziesz zadawać im pytania, które będą kreowały w Twojej głowie gotowe wyobrażenie o Twoim idealnym kliencie.
Jeśli chcesz się więcej dowiedzieć, wystarczy, że po pewnym okresie sprzedaży wejdziesz w Twój system do obsługi zamówień i obdzwonisz Twoich top 10 klientów. Wcześniej oczywiście musisz przygotować sobie kwestionariusz – pytania i o co dokładnie będziesz pytać. Pamiętaj, nie zapomnij na początku rozmowy zapytać się, czy jest to odpowiedni moment na tego typu ankietę.
PROTIP #1
Pierwszą rzeczą, jaką jest to musisz określić własną koncepcję marki. Koncepcja marki jest to wizerunek, jaki chcesz, aby ta marka sobą prezentowała przez:
- wartości marki (przykład wartości marki – czuję się dobrze i pewnie w tych ubraniach, czuję się tak, że mogę w nich wejść na Mount Everest),
- korzyści marki (przykład wartości marki – ubrania wykonane w wysokiej jakości, długo wytrzymują),
- skojarzenia marki (np. marka dla sportowców, dla miłośników trekkingu),
- osobowość marki (TY jako twarz marki pokazujesz się, wyznajesz wartości tej marki, marka nie jest bezosobowa i nie wiemy kto za tym stoi),
- obietnica marki (np. obiecujesz, że konstrukcje Twoich wyrobów leżą idealnie, że każda kobieta, która nosi Twoje ubrania czuje się młodo i aktywnie),
- relacje marki (chodzi tutaj o relacje z innymi markami, czyli pokazanie, że jesteś otwarta/otwarty na kooperacje, współprace – ważne później przy rozwoju Twoich social mediów.
Drugi etap. Określenie persony zakupowej.
Na podstawie 6 punktów powyżej wartość marki, korzyść marki, skojarzenia marki, osobowość marki, obietnica marki oraz relacje marki określ obraz Twojego idealnego klienta.
Narysuj w głowie obraz Twojego idealnego klienta, opisz, w rozbiciu na konkrety, np.
- Ile zarabia? / 2800 brutto, 2800 – 3200 brutto, >5000 brutto…
- Jaki wykonuje zawód? /Jest nauczycielką w szkole, ma firmę
- Jakie inne podobne marki (do potencjalnie Twojej) lubi nosić? / np. lubi nosić The North Face lub Sisima
- Jakie ma potrzeby? / np. Pani chce dobrze wyglądać na weselu córki
- Jak często kupuje ubrania? /1 w miesiącu, 1 raz w tygodniu…
- Jakie może mieć obawy, przed zakupem u Ciebie? / np. Boi się, że to produkty importowane marnej jakości, a nie wyprodukowane w Polsce.
- Jaki lub styl ubrań? / Casual, elegancki, zwracający na siebie mocną uwagę, unikatowy – lubi nosić limitowane ubrania…
Trzeci etap tej zasady, wg. mnie bardzo ważny, aby ustalić go na samym początku.
Musisz zdecydować, co jest bliższe Twojemu sercu.
Czy chcesz sprzedawać dużo, ale na małej marży? Czy chcesz sprzedawać mniej, ale na większej marży?
Określ to na początku. Bo nie musisz wcale sprzedawać bardzo dużo, aby godnie żyć. Możesz sprzedawać mniejsze ilości, ale na dużej marży. To wszystko zależy od Ciebie. Od Twojego stylu życia, od tego, ile masz wolnego czasu, ile czasu chcesz poświęcić sobie, rodzinie czy nowej firmie. Zdecyduj sam. Na koniec tej zasady ustal to. Będzie Ci zdecydowanie łatwiej później, bo każde kolejne działania podczas określenia Twojej marki odzieżowej będziesz dostosowywać względem przyjętego przez Ciebie modelu biznesowego.
Krok 2 – Określ tożsamość, misję, a tym samym przekaz Twojej marki odzieżowej.
Tożsamość marki to Twoja wizja tego, jak Twoja marka odzieżowa ma być postrzegana przez Twojego idealnego klienta.
Czyli de facto to o czym mówiliśmy przy ustalaniu koncepcji projektowanej przez Ciebie marki.
Tylko teraz zależy mi, aby spojrzeć na ten aspekt nieco konkretniej pod kątem przekazu do Twoich klientów. Przekaz ten będziesz kierować podczas:
- pokazywania osobowości Twojej marki na Instagramie – czyli będziesz pokazywać siebie,
- pokazywania wartości w realnym życiu, jaką dają Twoje ubrania,
- budowania relacji z innymi markami.
Czyli to o czym wspominaliśmy w pierwszej zasadzie, lecz spojrzenie pod kątem co Ty jako właściciel marki możesz zrobić, jak to pokazać aby zostało to wdrożone w życie. W taki sposób, aby ludzie to widzieli i zaufali Ci, zostawiając u Ciebie swoje pieniądze.
Jest to moment, w którym musisz od drugiej strony zidentyfikować potrzeby klienta i na nie odpowiedzieć. Jak zrobisz to dobrze, urealnisz to w działania to przełoży się bardzo pozytywnie na Twoją sprzedaż.
Krok 3 – Wybierz z jakich materiałów będziesz produkować ubrania.
Już zapewne wiesz co będziesz robić. Czy to będzie marka z dresami czy z sukienkami, czy z specjalistyczną odzieżą sportową lub taktyczną. Teraz dobry moment, aby znaleźć materiały, które użyjesz do wyprodukowania Twoich ubrań.
Oprócz tkaniny/dzianiny możesz poszukać także dodatków – m. in. Zamków błyskawicznych, aplikacji, naszywek, tasiemek z swoim logo, wszywek żakardowych, wszywek satynowych lub nylonowych w bok.
Gdzie szukać sprawdzonych dostawców?
Szukasz wpisując odpowiednie frazy w Google, np. dla dresów – polski producent dzianiny, dresówka, dresówka drapana, dresówka niedrapana, np. dla sukienek – wiskozy, drukarnia tkanin, itd.
Możesz szukać dostawców na różnych tematycznych grupach na Facebooku.
Możesz także wejść na stronę moich targów Fashiontex, gdzie wystawcami są bardziej wyselekcjonowani pod względem jakościowym dostawcy materiałów.
Możesz czytać mojego bloga, gdzie będę wkrótce robił artykuły ze zbiorem najbardziej wartościowych firm tkaninowych.
Możesz napisać do mnie maila, a w ciągu 15 minut odpiszę na Twoją wiadomość i wskażę Ci nazwy firm, gdzie możliwe, że otrzymasz to czego szukasz!
Krok 4 – Kup próbki materiałów, znajdź szwalnię i wykonaj po 1 sztuce z modelu.
Przechodzimy do elementów czysto produkcyjnych. Dobra pora, aby znaleźć szwalnię, konstruktora którzy pomogą Ci stworzyć Twoją pierwszą kolekcję ubrań. Bardzo często szwalnie mają konstruktora u siebie w firmie, ale gdy znajdziesz szwalnię, która takowego nie ma to musisz znaleźć zewnętrznego konstruktora, który stworzy Twoje ubrania pod względem konstrukcji. Konstrukcja ubioru to nic innego jak wycięte kawałki materiału w powierzchni płaskiej, które następnie są zszywane przez szwaczkę. Tak po ludzku – konstrukcja to fakt czy t-shirt jest dłuższy, czy krótszy, czy bardziej opięty lub luźny. To jak konstrukcja wyrobu odzieżowego jest wykonana ma wpływ na to jak na Tobie leży. Koszt wykonania takiej konstrukcji to około między 300 – 800 zł. Oczywiście ceny mogą być mniejsze lub większe. To zależy.
Kiedyś był wyodrębniony zawód projektanta odzieży i oczywiście nadal jest! Natomiast jeśli Ty jesteś w momencie, w którym zaczynasz i nie chcesz wydawać za dużo środków na początku to możesz samemu znaleźć inspirację wyrobów odzieżowych na np. Pinterest lub Instagramie i pokazać te projekty konstruktorowi, który stworzy dla Ciebie podobny model.
Pamiętaj, że możesz się inspirować produktami innych firm, marek, ale nie możesz plagiatować, kopiować rzeczy, które ktoś zrobił i wpuścił na rynek.
Tj. pisałem wcześniej możesz pokazać konstruktorce zdjęcie jakiegoś ubioru, ale możesz także kupić i przekazać konstruktorce, wyrób podobny, który wg. Ciebie jest wspaniały jakościowo, który chętnie nosisz.
Jak znajdziesz już dostawcę materiałów, zgodnie z Twoimi wyobrażeniami pod względem jakości i „feelingu” materiału to zamów od nich próbkę interesującej Cię dzianiny/tkaniny. Zamów tylko tyle ile potrzebujesz, aby wykonać po 1 sztuce z modelu. Chyba, że chcesz wykonać jedną rozmiarówkę z modelu to analogicznie musisz kupić więcej. Próbka materiału w terminologii odzieżowej nazywa się „kupon”. Kupon materiału – czyli z reguły 1-3 metry materiału na próbę. Kupujesz to, aby odszyć wzór, sprawdzić jak się materiał zachowuje, jak się nosi, jak pracuje czy należy wnieść jakieś poprawki konstrukcyjne, ponieważ np. okazało się, że t-shirt, który został zrobiony jest z tyłu za krótki. Gdy zaczynasz moim zdaniem dobrym zachowaniem jest zrobienie samej kolekcji – po 1 sztuce z jednego modelu, najlepiej w rozmiarze osoby, na której będą robione zdjęcia kolekcji. Może to być modelka/model, znajomy, Ty sama/sam jako właściciel marki – zgodnie z Twoją wizją. Możesz zrobić kolekcję składającą się z np. 10-15 modeli, wykonać zdjęcia, wstawić na Twoją stronę internetową, na Twoje kanały social media i sprawdzić czy ludziom się to podoba, czy zamawiają u Ciebie. Zawsze możesz wpisać czas realizacji na 5 dni roboczych. Możesz tak umówić się z szwalnią, że będą w stanie dla Ciebie wyprodukować kilka sztuk przez ten czas. Wszystko zależy od Twoich wypracowanych relacji z szwalnią oraz od tego jak szwalnia pracuje. Niektóre szwalnie będą robić Ci małe partie oraz pojedyncze sztuki, a niektóre nie będą zainteresowane tego typu pracą.
Krok 5 – Zrób zdjęcia Twoich produktów
Czy musisz od razu organizować sesję zdjęciową za 2000, 3000, 5000 czy 10000 złotych?
Nie! Nie musisz tego robić i nawet polecam Ci – nie rób tego.
Oczywiście potrzebujesz super zdjęć, aby pokazać swój produkt, wstawić go na stronę, na Twoje kanały w social mediach, czy w wysyłaniu prywatnych wiadomości do ludzi, w celu próby sprzedaży Twoich produktów.
Ale, możesz zrobić to wyjątkowo i tanio.
Istotnym jest, że to zdjęcia sprzedają produkt, czyli zdjęcia muszą być super, jasne, kreatywne, zwracające na siebie uwagę. Jak zdjęcie zwróci na siebie uwagę, to klient aż ma ochotę kupić to ubranie, aby wyglądać tak świetnie jak osoba mająca te ubrania na zdjęciu.
Zdjęcia będziesz używać do czynności, które napisałem powyżej, ale może się zdarzyć że będziesz używać także tych zdjęć do robienia promowanych postów na Facebooku. To teraz zastanów się. W gąszczu reklam na Facebooku, które przewijają się przez Twoje walla kilkanaście razy w ciągu dnia. Czy zwracasz uwagę na zwykłe zdjęcia? Czy patrzysz, na jakieś zwykłe fotki w studiu na jasnym tle? Raczej nie. Bardziej zapewne zwracasz uwagę na fotografie, które są wykonane gdzieś na ulicy, w jakimś ładnym pomieszczeniu, na łonie zielonej przyrody.
OK, do brzegu. Jak zrobić na początku fajne zdjęcia niedużym kosztem?
- Poszukaj na Instagramie mikroinfluencerów, którzy robią ładne, jasne, kreatywne zdjęcia.
- Napisz do nich wiadomość prywatną czy w barterze lub za niedużą stawkę wykonają zdjęcia Twoich produktów. Powiedź im, że mogą publikować te zdjęcia na swojej tablicy na Instagramie i mogą zostawić swoje ubrania.
- Zapytaj delikatnie influencera najlepiej o wymiary, aby rozmiar ubrań był dobrze dobrany. Unikniesz wtedy sytuacji, kiedy ubranie jest za duże lub za małe, a tego nie chcemy, bo zdjęcia będą źle wyglądały.
Dzięki temu, do 600 zł wykonasz kreatywną sesję zdjęciową swoich produktów.
Krok 6 – Stwórz własny sklep internetowy
Teraz musimy stworzyć wirtualne miejsce, gdzie każdy kto będzie chciał zakupić Twoje produkty będzie mógł je po prostu zamówić. Musimy dać klientowi wygodną możliwość zakupu Twoich produktów.
Na rynku istnieje wiele bezpłatnych i płatnych skryptów, dzięki którym uruchomisz swój sklep internetowy.
Z bezpłatnych i polecanych to:
- WordPress z wtyczką WooCommerce,
- PrestaShop.
Z płatnych:
- Shoplo,
- Shoper,
- Selly,
- Idosell.
Jest to bardzo szeroki zakres, przygotuję kiedyś osobny artykuł opisujący każdy z tych systemów, na co powinno się zwrócić uwagę pod względem systemu, aby uzyskiwać jak największe konwersje sprzedażowe w sklepie internetowym z odzieżą.
Jedna bardzo istotna kwestia, najlepiej wybrać taki system, który jest uniwersalny pod względem dostępności wiedzy i dostępności specjalistów obsługujących ten system.
Nie korzystaj z autorskich rozwiązań firm zajmujących się tworzeniem sklepów internetowych. Oczywiście na początkowym etapie Twojej działalności z marką! Spowoduje to, że zostaniesz przywiązany do tej firmy. Z reguły inne firmy nie będą chciały poprawiać czegoś po kimś, dlatego jak firma zapadnie się pod ziemię lub będziesz mieć jakieś problemy komunikacyjne z firmą to niestety może być problem. Gdy zdarzy się tak, że osiągniesz dużą skalę i urośniesz do takiego stopnia, że Twoja marka będzie znana w całej Polsce, to wtedy będzie można pomyśleć nad stworzeniem Twojego indywidualnego, szytego na miarę sklepu internetowego, który będzie kosztował Cię kilkadziesiąt tysięcy złotych. Na początku zdecydowanie polecam uruchomienie sklepu internetowego na WordPressie wraz z wtyczką WoCommerce. Na rynku dostępnych jest dużo przewodników wiedzy z tego zakresu, dużo wtyczek, pozwalających dodać dodatkowe funkcjonalności do Twojej strony w bardzo prosty sposób.
Krok 7 – Określ jak będziesz etykietować, pakować i wysyłać Twoje produkty.
Teraz przyszedł czas na detale. Detale, które mają znaczenie. Za które klienci Cię pokochają.
Jak to mówi moja żona – „Paczka, która przychodzi do klienta ma pachnieć!”
Chodzi bardziej tutaj o odbiór, jak przesyłka przychodzi to klient musi być zachwycony jak dobrze i pewnie została spakowana, daje to już taki pierwszy odbiór, że skoro przesyłka jest bardzo dobrze spakowana to i ubranie też zapewne będzie świetne.
Z tym zapachem – możesz oczywiście używać aromarketingu i możesz zakupić perfumy do przesyłek, jeżeli Twoja marka będzie skierowana do kobiet.
Teraz pora, aby zaprojektować graficznie w Canvie etykiety, które będziesz przyczepiać do Twoich ubrań. Popatrz w Internecie jak to robią inni wpisując w Google, frazę „clothing tags”.
Ustal z jakich kartonów będziesz korzystać do pakowania produktów, czy z tektury o kolorze naturalnym, czy z full printowanych, czy w foliopakach.
Protip – zadbaj, aby elementy pakowania współgrały z tym co opracowaliśmy w koncepcji Twojej marki odzieżowej. Fajnie to się spina później w jedną całość.
Podpisz umowę kurierską lub korzystaj z serwisów typu Furgonetka, Epaka, ustal harmonogram wysyłek (ile razy w tygodniu będziesz wysyłać paczki, tak aby było Ci wygodnie, dobrze dla klienta, a przede wszystkim aby było to zgrane z szwalnią, w której produkujesz swoje ubrania).
Krok 8 – Przyjmij odpowiednią postawę do obsługi klienta.
Musisz wiedzieć, że warto jest przyjąć prokliencką postawę do klienta. Nie znaczy to, że masz sobie dać wejść na głowę, ale że m.in.:
- Odpowiadasz na wiadomości na Instagramie, maile wieczorami, w święta, czy w weekend – klient nie lubi długo czekać na odpowiedź, a może wystarczy tylko wskazać który rozmiar ma zamówić i zrobi u Ciebie zakupy na 1000 zł,
- Wymieniasz produkty bez żadnych kłopotów,
- Przyjmujesz zwroty w wyjątkowych sytuacjach po terminie, bo ktoś wyjechał, zapomniał odesłać – to zaprocentuje na później,
- Gdy ktoś chce linka do produktu to mu wysyłasz, a nie piszesz, że – Przecież jest na stronie, itd.
Chodzi po prostu o to, aby klient czuł, że to właśnie w Tobie ma wsparcie, że zawsze odpowiesz mu na wiadomość, że wskażesz mu odpowiedni rozmiar, że dopowiesz niedopowiedziane w kwestii jakości tkaniny, bo przykładowo klient szuka bluzy uszytej z dresówki niedrapanej, a na zdjęciu nie widać czy dresówka jest drapana czy niedrapana.
Krok 9 – Określ swój proces sprzedaży
Zdecyduj jak będzie wyglądał Twój proces sprzedaży, czyli co jaki czas będziesz wpuszczać kolejną partię nowych ubrań. Pomyśl, czy pokażesz wcześniej nową kolekcję Twoim klientom w ukrytym linku, którzy zapisani są na newslettera i wynagrodzisz im to, że odbierają od Ciebie maile kodem rabatowym.
Określ swój cykl produkcji ubrań, dzięki któremu łatwiej będzie Ci planować promocje czy też pozwoli Ci na organizowanie przedsprzedaży, pomimo i iż Twoje nowe produkty nie będą jeszcze uszyte.
Zastanów się czy będziesz wrzucać nowe ubrania 2 czy 4 razy w roku czy co 2 tygodnie, a może chcesz, aby kolekcja się nie zmieniała i była dostępna tak samo cały czas, a zmieniały się będą jedynie kolory dzianiny. Jest to także jeden z elementów ustalenia Twojego modelu biznesowego, czyli ustal to względem Twojego życia i trybu w jakim chcesz pracować. Ale jednocześnie miej na uwadze to, że trzeba ustalić swój proces produkcji względem procesu sprzedażowego, aby osiągać jak najlepsze wyniki, bo tego przecież chcemy prawda?
Krok 10 – Stwórz social media Twojej marki odzieżowej
Załóż konta na Instagramie, Facebooku i może na YouTubie? Może nawet na LinkedIn, jeżeli Twoje ubrania skierowane są do klientów B2B, bo być może Twoja marka odzieżowa będzie skierowana do hoteli czy do korporacji.
Jeżeli będziesz sprzedawać w detalu to musi być o Tobie głośno na Instagramie. Instagram to najbardziej odpowiednia platforma do sprzedawania ubrań. Tam są Twoi klienci, tam najprościej pokażesz im jak można świetnie wyglądać w Twoich ubraniach, czuć się i jak to pomagają Ci utrzymać świetny humor w otacząjącej Cię rzeczywistości. Oczywiście w wielkim skrócie – warto przede wszystkim skupić się na InstaStories, gdyż ten rodzaj historii ludzie lubią oglądać najczęściej. Kiedy się relaksują, kiedy nie pracują i mają chwilę to zamiast wciągających telenoweli wolą obejrzeć wycinek Twojej historii i Twojego dnia.
Jak zbudować sprzedaż na Instagramie najszybciej i najprościej?
Buduj swoją społeczność, pokazuj siebie jako wartościowa marka, dawaj ludziom wartość. Zainteresuj ich swoim życiem, przekazuj im interesujące fakty z życia marki odzieżowej.
Pokazuj, jak są wykonane Twoje ubrania, jak wygląda ich proces szycia i generalnie jak powstają.
Zakończenie
Dziękuję Ci, że jesteś w tym miejscu tekstu, bo to znaczy, że jego zawartość Cię zainteresowała.
To o czym napisałem jest oczywiście wycinkiem zakresu wiedzy o tworzeniu własnej marki odzieżowej, ale uważam, że jest to interesujący wstęp do czegoś nowego!
W kolejnych publikacjach, podcastach czy filmach video będę w bardziej szczegółowy sposób omawiał te zagadnienia.
Dlatego jeśli chcesz być na bieżąco z darmową wiedzą, którą udostępniam to zapisz się do newslettera i śledź moją działalność w Internecie.
Jeśli masz pytania, na które mogę odpowiedzieć to pisz śmiało!
Na sam koniec, zachęcam do pobrania tego artykułu w wersji pdf, gdzie dodatkowo na samym końcu znajdziesz przykład wypełnionej tabeli oraz “czystą” tabelę dla Ciebie, która pomoże Ci określić personę zakupową dla Twojej marki odzieżowej.
Ebooka, pobierzesz poniżej 😉
Źródło zdjęcia wpisu: Zdjęcie autorstwa Anete Lusina z Pexels